KOMPLEKSOWE SPRZĄTANIE OBIEKTÓW

 Bakalie

Ekologiczne bakalie: rodzynki, figi, daktyle, morele. Najczęściej używamy ich  jako przekąski lub dodatek do ciast i deserów. Ekologiczne bakalie suszone są naturalnie na słońcu. Zgodnie z wielowiekową tradycją przed suszeniem poddaje się je selekcji (aby usunąć egzemplarze obite i uszkodzone), tnie na paski i rozkłada na płaskich powierzchniach, np. skałach gdzie owoce „leżakowały”. 

W certyfikowanych gospodarstwach ekologicznych nie stosuje się sztucznych oprysków i wykorzystuje się przede wszystkim nawozy organiczne. Występowanie niedopuszczalnych pozostałości pestycydów jest wykluczone. W procesie suszenia wykorzystuje się naturalne metody lub nowoczesne techniki przyjazne środowisku (np.ekrany solarne).

Bakalie pomagają zapobiegać nowotworom i zawałom, łagodzą dolegliwości żołądkowe. Zawierają błonnik, magnez, potas, witaminę E i kwas foliowy. Po bakalie mogą sięgać dzieci, nastolatki, kobiety w ciąży oraz osoby chcące zrzucić kilka kilogramów. Odchudzający się powinni jednak pamiętać, że codziennie wolno im zjeść porcję dostarczającą tylko 100 kcal.

Morele

Zawierają bardzo dużo żelaza, dlatego właśnie nie powinny rozstawać się z nimi kobiety, które obficie miesiączkują oraz osoby na diecie odchudzającej. Morele mają również w składzie sporo beta-karotenu, który pomaga zapobiegać powstawaniu nowotworów. Poza tym są dosyć dobrym źródłem potasu - pierwiastka odpowiedzialnego za regulowanie ciśnienia krwi i usuwanie nadmiaru wody z organizmu. 

Rodzynki 

To przekąska dla przekwitających pań. Podczas menopauzy spada produkcja estrogenów, co powoduje wypłukiwanie wapnia z kości i osteoporozę. Zawarte w rodzynkach wapń i bor spowalniają ten proces. 
Poza tym rodzynki są dość dobrym źródłem błonnika, dlatego powinny się znaleźć w diecie cierpiących na zaparcia. Zawierają też magnez i witaminy z grupy B, pomagają więc w utrzymaniu koncentracji. Ponadto w ich skład wchodzą witaminy C oraz E, a także potas, cynk i żelazo. Te składniki poprawiają pracę serca i wygląd skóry oraz podnoszą odporność.

Daktyle

Są bogate w potas, miedź, żelazo i magnez. W ich skład wchodzą również witaminy C oraz te z grupy B. Mają delikatne działanie przeczyszczające. Zawierają sporo boru, dzięki czemu łagodzą objawy menopauzy i zapobiegają osteoporozie.

Figi

Zawierają najwięcej błonnika ze wszystkich bakalii, dlatego najskuteczniej likwidują zaparcia. Mają bardzo dużo cynku i przez to wspomagają funkcjonowanie układu hormonalnego. Są dość dobrym źródłem wapnia, żelaza i magnezu. Odtruwają i odkwaszają organizm. Dzięki właściwościom antybakteryjnym figi pomagają w leczeniu wrzodów żołądka i zapobiegają powstawaniu kolejnych.

Banany

Obniżają ciśnienie dzięki dużym ilościom potasu. Mają za to niewiele błonnika, więc nie pomogą osobom cierpiącym na zaparcia. Nie muszą się ich natomiast obawiać wrzodowcy - banany stymulują wytwarzanie śluzu w ścianach żołądka, a to z kolei przyspiesza gojenie się wrzodów. Poza tym pomagają zwalczać bakterię Helicobacter pylori. Są doskonałą przekąską dla nerwusów, bo mają w składzie tryptofan - aminokwas, który po przekształceniu się w serotoninę działa uspokajająco.

Śliwki 

Znane są z właściwości przeczyszczających. Codzienne jadanie trzech śliwek lub picie szklanki kompotu z suszu zlikwiduje zaparcia. Śliwki mają również sporo beta-karotenu, a także witamin C i E, czyli substancji posiadających właściwości antynowotworowe. Ze względu na bogactwo żelaza, fosforu, wapnia, magnezu i witamin z grupy B polecane są osobom z niedokrwistością oraz wegeterianom.

 

Uwaga! Figi, daktyle i rodzynki mogą powodować migrenę lub zaostrzać jej objawy. Zawierają białka mające w składzie tyraminę, która wywołuje bóle głowy.

(Info: Biokurier, poradnikzdrowie.pl)

Napisz do nas

Logo NaturaRaj
NaturaRaj Żywność Ekologiczna Hurt Detal
Magdalena Kamińska
Pokrzydowo 139A
87-312 Pokrzydowo
tel.: 501236020
Projekt i wykonanie asmedia.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone. 2019